La Intersindical-CSC dóna suport a la vaga d’estudiants del 3 de març
La Intersindical-CSC dóna suport a la convocatòria de vaga d’estudiants per al pròxim 3 de març.
El principal desencadenant d’aquesta segons reflecteix el SEPC al seu comunicat és “el Reial Decret del ministeri espanyol de Educación, Cultura y Deporte (presidit per l’ex-ministre Jose Ignacio Wert) conegut popularment com el decret 3+2 i que fou aprovat pel Consell de ministres del govern del Partit Popular l’any 2015, i que s’emmarca en l’Estratègia Europea 2020, un nou pla universitari que condueix a la universitat pública cap a un model universitat-empresa, camí ja iniciat amb el Pla Bolonya”.
El sindicat estudiantil independentista exposa que “aquesta reforma suposa un pas més en el procés d’elitització i mercantilització de l’educació pública, instigant a la supressió d’aquells graus i facultats que no siguin “productius” i “competitius” dins la seva lògica capitalista, com ara aquells relacionats amb les branques socials i les humanitats, comportant una supeditació directa de la nostra educació als interessos del mercat i de les grans empreses. A més, sumat al constant augment de les taxes universitàries d’aquests darrers anys, el 3+2 suposa un encariment del preu dels estudis superiors ja que al cursar graus més generalitstes es torna imprescindible estudiar un màster, el preu dels quals oscil·la entre els 3.000 i els 23.000€ en cas que sigui públic, quan cal recordar que només un 35% d’aquests ho són!
L’EU2020, més enllà de les conseqüències directes del 3+2 sobre els estudis superiors, provoca d’altres efectes cap a les universitats públiques. S’elimina, encara més, la poca democràcia interna que ha hagut fins ara a les universitats públiques catalanes; amb la creació de nous òrgans de govern amb una sobre-representació del món privat, les estudiants perdran la poca veu que tenen dins la seva pròpia universitat, que serà dirigida amb una anacrònica escassetat democràtica i la supervisió de grans empreses i monopolis, que aconseguiran més poder i influència en decriment de la comunitat universitària. A més a més, aquesta reforma aguditza l’absència de les dones a l’acadèmia i propugna la ceguesa de gènere als Plans d’Estudi, alhora que contribueix a la invisibilització de la dona en la història acadèmica. Pel que fa a la nostra llengua, accentua la diglòssia que pateix la llengua catalana respecte de l’espanyola i sobretot de l’anglès; seguint amb la lògica de la suposada “homogeneïtzació amb Europa”
90% dels estudiants a favor de paralitzar el 3+2
Després de mobilitzacions i diverses vagues el curs passat per fer front al 3+2, aquest curs els estudiants de les universitats públiques catalanes s’han posicionat mitjançant referèndums sobre la paralització del 3+2 a quasi totes les universitats dels Països Catalans. La participació ha superat amb escreix la de tots els comicis que s’han dut a terme en la història de l’ensenyament universitari, i amb un resultat folgadament (de més del 90%) en contra de l’aplicació de la reforma del 3+2 fan palesa la clara voluntat dels estudiants envers aquest decret.